Sunday, May 3, 2009

untaian kata

kisah ini berlaku zaman dolu sewaktu member-member aku pergi melancong di suatu tempat yang sudah sesak dengan pelajar Malaysia.

setelah sampai disana, mereka dikejutkan dengan khabar berita bahawa seorang senior holier-than-thou ingin berjumpa dengan mereka.

tanpa berfikir banyak, mereka pun pergi sebab taknak membazir masa lagi.

mereka pun bergerak menuju ke tempat kediaman senior itu. secara logiknya, bukankah senior itu yang patut datang berjumpa dengan mereka memandangkan mereka sudah penat lelah datang dari jauh?

apa-apapun, mereka pun berjaya berjumpa dengan senior itu.

senior itu lantas merenung dari hujung kaki ke hujung rambut kesemua member-member aku ini. satu per satu dia teliti.

dia terkejut melihat gaya pemakaian seorang member aku ni.

kasut checkered hitam putih, jeans pulak skinny, berspek mata hitam dan baju ketat.

"wah, ini Kempis (bukan nama sebenar) ke ni?!", dia bertanya dengan riak wajah terkejut seperti waktu Amylea terkeluar OIAM 3 dahulu.

mungkin dia terkejut sebab member ini dahulunya seorang yang baik lagi peramah dan tidak pernah berpakaian sepeti ini.

kemudian bebola matanya beralih ke arah member yang lagi satu.

disebabkan rambutnya yang kelihatan berwarna coklat sedikit, tambahan pula dengan topi serta spek mata bingkai hitam, dia menegur dengan nada sinis, mungkin.

"haa, ini John kan?!" (ini dialog sebenar)

walhal sudah sedia maklum bahawa member itu adalah seorang anak Melayu sejati. masakan pula mengeluarkan nama Mat Salleh?

aku anggap mungkin disini dia ingin menegur member aku perihal rambutnya. yang sebenarnya memang warna semulajadi disebabkan gen-gen keluarga dia.

sekali lagi bebola matanya beralih, kali ini merenung tepat pada muka member yang ketiga.

tangannya dihulur, memohon untuk berjabat. namun, terasa lama pulak. tak dilepas-lepaskan.

"haa, ni pulak mestilah Khairil kan?! (bukan nama sebenar)"

yang ini, mungkin disengajakan. kerana dia tau si Khairil ni punyai gewe di tempat itu.

isunya sekarang ini, pendekatan seorang senior ini untuk menegur member-member aku ni seperti seekor ayam menegur itik.

untuk member aku yang pertama, takda salahnya pun bagi aku untuk berpakaian seperti itu. bukannya menunjukkan dia seorang skinhead yang bakal mencalarkan maruah bangsa ke apa.

sedap mata memandang, dan menutup aurat. ok-lah tu. apa yang terkesima sangat.

member aku yang kedua pula rasanya tak bersalah langsung. disebabkan rambutnya yang berwarna secara natural, tiba-tiba sahaja diberi jolokon nama Mat Salleh.

dan yang ketiga, aku takda komen. aku dah pernah beri pendapat aku dalam hal ni.

tapi yang aku nak tegaskan, senior itu tak mengenali member-member aku ni pun. apatah lagi bercakap sepatah perkataan dengan mereka.

maka bagi aku, teguran seperti itu terlalu agresif dan tidak kena pada tempatnya.

terkejut beruk member-member aku terkena sebijik di muka mereka seperti itu. terus, dendam kesumat lahir di hati dan teguran-teguran itu semuanya keluar di telinga kiri.

bayangkan saja, baru pertama kali berjumpa, terus ditegur seperti itu. first impression yang sangat buruk.

cuba kalau teguran itu berasas sedikit, setelah mengenali mereka dengan lebih rapat. dan teguran pula tidak bernada autoritif sangat. menggunung harapan untuk mereka menerima kata-kata itu seadanya.

ini sekadar peringatan untuk kita semua terutamanya diri aku. kalau nak menegur orang ataupun berdakwah, kenalah berhikmah dan kena pada tempatnya. aku tak salahkan sesiapa disini kerana aku yakin niatnya ikhlas lagi suci.

provokasi hanya akan menjauhkan mereka lagi.

No comments: