Tuesday, June 23, 2009

bulan rejab dah masuk!

salam.

persinggahan aku di Dubai walaupun tak sampai 24 jam banyak mengubah perspektif aku tentang negara Islam UAE itu.

berbeza sangat dengan apa yang dulu aku lihat sewaktu tahun 2002 ketika aku bercuti di sana jugak.

sekarang ni, pembangunan terlalu pesat. debu bersepah. jalan raya memintas masing-masing. semuanya kelihatan, palsu. mana tak menjurus kepada pulau haba yang ekstrem. kepanasannya luar biasa. aku rasa macam boleh transform menjadi Super Saiya sudah.

masjidnya pula terlalu mementingkan nilai estetika (bukannya salah), tetapi jarak satu masjid dengan masjid yang lain seperti sepurnama perjalanannya. hendak dibandingkan dengan Mesir, masjid-masjid besar dibina bersebelahan antara satu sama lain.

sehinggakan waktu Solat Jumaat, boleh runsing memikirkan mana satu yang nak pergi.

drebar taksi aku pulak boleh cakap dengan bangganya Dubai ini memang sesuai untuk semuaorang termasuklah mat saleh-mat saleh seantero dunia. kadang-kadang boleh nampak orang bersolat di masjid dan kadang-kadang boleh nampak orang berbogel di tepi pantai. kononnya, semuanya boleh hidup harmoni di bawah satu bumbung.

aku pelik.

bukankah ini liberal namanya? kenapa pulak Islam yang perlu mengikut rentak perubahan dunia? bukankan dunia ini sepatutnya berkembang selaras dengan Islam?

kenapa, kita yang perlu tunduk kepada kemahuan mereka walaupun sudah jelas kita yang berada di jalan yang benar?

betapa banyaknya maksiat yang berlaku di pantai-pantai Dubai yang tertambak palsu yang sepatutnya dikawal oleh pihak mereka tapi dibiarkan berleluasa begitu sahaja.

dalam skop yang lebih besar, bangunan-bangunan pencakar langit pulak memang sudah melitupi ruang stratosfera angkasa. dengan Burj Dubai yang berdiri megah pada ketinggian 818 meter lantas menggugurkan Taipei 101 daripada menjuarai senarai bangunan tertinggi dunia.

gila memikirkan manusia berebut-rebut ingin mendapat gelaran itu. seriau jugak memikirkan tanda-tanda kecil hari kiamat sudah berlaku di depan mata. nasib baik sahabat aku mengingatkan aku tentang perkara tu sewaktu dalam perjalanan.

tatkala bangunan-bangunan pencakar langit mula tumbuh seperti cendawan lepas hujan.

terus rasa insaf seketika. betapa hina dan kerdilnya diri kita selama ini. sudah cukup ke amalan untuk dibawa ke neraca al-Mizan? sudah pantas ke kita menyeberangi titian as-Sirat itu?

ya Allah kau permudahkanlah urusan kami di dunia dan di akhirat.

Sesungguhnya Allah telah berfirman, bermaksud : “Pada hari datangnya sebahagian daripada tanda Tuhanmu itu (yang menjadi alamat hari kiamat), tidaklah berfaedah lagi iman seseorang yang tidak beriman sebelum itu, atau yang tidak berusaha mengerjakan kebaikan mengenai imannya.” (Surah al-An’am, ayat 158)

[...]

sebenarnya, ini mesej ringkas sempena masuknya 1 Rejab. atau ta'zim dari segi bahasa yang lain.

bulan taubat. bukannya bulan-bulan lain tak boleh bertaubat. tapi ada istimewanya bulan ni kalau mengerjakan ibadah.

puasa sunat, contohnya. banyak fadhilatnya kelak waktu akhirat. dapat sayaplah, mahligai besarlah, macam-macam lagi. sebab tu sama-samalah kita bertaubat, dan menghambakan diri kepada Allah s.w.t. insyaAllah, sama-sama jugak kita masuk syurga yer.

sesungguhnya nikmat yang paling manusia sering alpa adalah masa lapang dan kesihatan. dan aku rasa memang betul pun. tengok saja aku waktu cuti ni. tak produktif langsung.

jzkk.

2 comments:

^__^ said...

salam.. moga terus berusaha.. puasa sunat kat malaysia huh memang cabaran habis

pergi berjuang di said...

hehe tapi tak se-mencabar puasa sunat ketika masuknya summer di moscow! insyaAllah boleh..