Monday, June 22, 2009

mari serbu kedai mamak

salam.

alhamdulillah akhirnya aku selamat sampai ke Malaysia. selamat menamatkan tahun pertama. selamat berjalan-jalan di Dubai. selamat daripada virus H1N1 walaupun belum habis tempoh seminggu untuk betul-betul pasti. dan selamat jugalah hal-hal lain.

sudah menjadi tradisi, bagi pelajar-pelajar luar negara yang sudah mengharungi 4 musim untuk menggedik seperti mat saleh dan kompelin tentang cuaca di Malaysia yang panas membakar. nasib baik, aku sempat singgah di Dubai seharian untuk suka-suka berjemur diri dibawah pancaran matahari 44 darjah celcius. jadi, takdalah aku merasa sangat perbezaan kepanasan ini secara mendadak.

maka semua tak perlu jeles kalau aku pernah main salji suhu -30 dan merembes peluh di bawah suhu 44. terutama untuk orang-orang di Malaysia, yang paling-paling pun hanya mampu merasai 33 darjah celcius. kalau pergi Cameron Highlands, itu lain cerita.

nak sambung cerita, balik-balik aku terus dapat makan sate daging, donat-donat Big Apple, tomyam Secret Recipe, chocolate banana cake Secret Recipe, Hot Wrapz Sunway Pyramid dan paling penting roti bakar dengan kaya.

nak best lagi, hari Ahad tu aku dipaksa balik kampung walaupun aku meronta cakap nanti aku dapat kejutan budaya (konon masih belum adaptasi dengan suhu Malaysia), tapi tak disangka-sangka, orang kampung semua buat tempoyak durian untuk aku.

macam hero balik kampung. mana taknya, durian semua digugurkan untuk aku. rambutan dan manggis yang tak masak pun terpaksa berkorban diri untuk aku. yang kurangnya cuma takda bunga api, dan orang nak mengarakkan aku atas buluh.

kalau tidak, memang boleh jadi adegan tipikal orang kampung berjaya sehingga ke menara gading lalu kembali semula ke kampung untuk berbakti dan membeli tanah-tanah lalu dibina kilang-kilang penghasil pencemar.

dekat kampung aku tu memang panas melenting, aku dah berpeluh sakan. tapi disebabkan motivasi diri yang tinggi untuk makan longgokan durian dan tempoyak, aku pasrah.

kembali kepada checklist makanan aku, selepas durian dan tempoyak, konfem-konfem aku dah makan kedai mamak. roti canai Melur dan teh ais sudah selamat dihadam oleh perut aku. dan selamat jugak keluar ke tandas kesayangan rumah aku.

so far, Malaysia masih tak menghampakan aku. yang aku risau sekarang ni, takut terlalu leka dengan semua hal ehwal duniawi ni. harap-harap, iman dalam diri masih teguh. memang susah bak kata seorang sahabat aku ni, bila takda bi'ah Islam yang manis seperti di Moscow/Intec dahulu.

kalau dulu, puasa sunat bersama-sama, masak pun bersama-sama, dan iftar pun bersama-sama. kalau nak solat, tunggu semuaorang dahulu untuk berjemaah. ucapan "davai" sering dilaungkan. dota ditinggalkan, fifa ditinggalkan, gewe pun ditinggalkan. semuanya bertujuan untuk menghambakan diri kepada Allah s.w.t.

ukhuwah yang erat, harapnya tak terputus. walaupun sekarang ni sudah berjauhan, aku harap mutaba'ah amal kita masih seperti dulu. malah kalau dipertingkatkan, lagi bagus. mana tau, tahun kedua nanti, ada muka-muka imam baru. kalau tak, muka yang sama jer. insyaAllah, semoga dipermudahkan urusan kita di dunia dan di akhirat.

jzkk.

2 comments:

^__^ said...

salam gambate yer...

pergi berjuang di said...

salam! insyaAllah..