Sunday, July 19, 2009

drama budak-budak

aku ada prinsip hidup dimana aku mesti buat seorang atau dua kenalan dimana-mana tempat aku singgah atau pergi supaya senang nanti pada masa depan bila ada apa-apa hal.

aku akan cuba untuk berbaik dengan semuaorang. contohnya hari tu aku balik ke INTEC. kak guard tu masih kenal aku, dan drebar bas yang kamceng dengan aku nyanyi lagu rock kapak sinar fm pun masih ingat aku. apatah lagi kakak kafe yang tak pernah tahu nama sebenar aku dan suka panggil aku Anas terus belanja aku nasi goreng ayam.

oleh sebab itu, aku ada rangkaian kawan yang agak ekstensif, terutama di Subang.

hari Khamis lepas seperti biasa aku lepak di kedai mamak. kali ni, dengan member-member baik aku dulu sebelum aku lompat PTS.

kadang-kadang aku rasa menyesal lompat PTS sebab berat hati meninggalkan member aku. walaupun petang-petang masih jumpa dekat padang, hujung minggu masih lepak sama-sama, waktu rehat sekolah pun masih makan sama-sama, tapi of course dah berbeza sedikit sebab dah tak kamceng macam dulu.

cerita lain. aku terjumpa balik kawan perempuan aku yang kita panggil AN sahaja. aku ada kisah hitam dengan dia ni. tolong jangan fikir lucah.

adalah ditakdirkan pada suatu hari tu aku tengah naik bas balik ke rumah selepas sekolah agama sesi pagi. rumah AN ni dekat saja dengan rumah aku.

dia ni pun jenis macam ada ADD dan tak sabar-sabar nak balik rumah. jadi dia ni pun bergayut depan pintu bas tu. drebar bas yang bertauliah ni pulak tak pergi tutup pintu bas.

sebab nak sampai rumah aku dah, aku pun beratur-lah kononnya dibelakang dia.

sekali lagi, dia sedang bergayut dekat pintu bas tu. maksudnya, dia dah turun dekat tangga-tangga menuruni bas tu. aku pulak masih di atas, dan tak turun pun lagi tangga.

bas pun meluncur dengan laju di kawasan perumahan SS19 melalui selekoh tajam dekat dengan SS19/5D tu.

dengan riangnya aku tengah meloncat-loncat di atas bas tu. biasa-lah budak-budak kecik.

tiba-tiba, AN yang sedang menikmati udara segar Subang Jaya tu hilang daripada pandangan aku. terkejut aku bukan main.

aku ingat dia ada kuasa teleportasi.

aku lari ke belakang bas dan aku nampak dia terdampar dekat bahu jalan selekoh tu. aku jerit kat drebar bas tu suruh gostan. semua budak-budak dalam bas tu turun.

visual grafik yang ngeri menyusul. AN tengah berlumuran dalam darahnya sendiri. baju kurung yang putih suci tu habis dinajisi dengan darah merah pekat. pipinya, calar-balar.

lepas habis saspen dalam 5 minit semua mulut ternganga, pakcik bas tu angkat dia naik atas dan hantar dia ke depan pintu rumah.

petang tu aku pergi sekolah rendah seperti takda apa-apa berlaku. aku tak rapat dengan dia jadi tak ramai yang tanya aku apa terjadi.

[...]

keesokan harinya aku pergi ke sekolah agama seperti biasa. si AN ni sekelas dengan aku.

aku bagitau ustaz apa terjadi. dia pun faham. aku ingat budak-budak lain pun faham.

rupa-rupanya lepas rehat, aku dengar cerita yang si AN ni tuduh aku tolak dia jatuh bas.

dan cerita tu cepat tersebar menjadikan aku watak antagonis yang cukup popular zaman tu.

bayangkan, aku dikecam sebagai budak kecik yang bersikap sadis dan mempunyai potensi menjadi pembunuh bersiri. yang aku tak boleh terima, ustaz-ustaz terlalu tampak beri perhatian lebih kepada aku selepas insiden tu.

hanya kawan-kawan rapat aku saja yang mempercayai aku dan tahu cerita sebenar. yang penting, aku masih dapat join geng "police and tree" dan "galah panjang" dekat padang pasir sekolah tu.

aku pergi rumah AN, dan mintak maaf walaupun aku tau aku tak bersalah. intuisi budak-budak yang mendorong aku buat macam tu. kalau sekarang, jangan harap.

tapi lepas tu aku tak cakap dengan dia dah.

sehinggalah hari tu aku jumpa dia dekat kedai mamak hari Khamis lepas.

No comments: