Wednesday, July 15, 2009

terpaksa

cuti ni aku terlampau banyak jalan-jalan sampai tak cukup tidur.

masa yang aku peruntukkan untuk tidur hanyalah sewaktu menunggu KTM/LRT dan perjalanan menuju destinasi di dalam KTM/LRT.

kadang-kadang, aku terlepas stesen sebab terlalu masyuk dibuai mimpi. contohnya hari Isnin sewaktu perjalanan balik ke Subang dari KL Sentral, aku terbabas sampai Shah Alam.

memang-lah tak jauh mana. 2 stesen saja pun. tapi aku kalau dah terbabas tu, jangan harap-lah nak tunggu KTM balik. sebab duit tiba-tiba melimpah dan terasa kaya seperti dalam videoclip Ka Ching nyanyian Shania Twain, aku pun naik cab sampai SS19, Subang Jaya.

tapi aku dah serik.

nasib baik, di Moscow aku sudah dilatih secara gerila untuk tidur sambil berdiri di dalam Metro.

hebat bukan?

aku kasi amaran, bukan calang-calang orang boleh menggayakan aksi tu. muka kena tebal. daya konsentrasi kena tinggi. postur kena betul.

sebab kalau kau tersungkur, kawan-kawan kau hanya akan gelak, lari dan buat bodoh. kalau dengan nota-nota anatomi dan histologi jatuh bersepah, lagi-lah. bersedia untuk diherdik oleh babushka.

di atas dakwaan memalukan nama Malaysia, nama kau juga akan dipotong daripada senarai jamuan spring BBQ di Kedutaan.

jadi sekarang ini, dengan mengaplikasikan teknik aku yang diadaptasi daripada kehidupan di Moscow, bukan sahaja aku dapat memberi tempat duduk kepada orang kurang upaya, perempuan mengandung ataupun orang tua sambil melelehkan air liur basi aku, malahan aku dapat elak daripada terbabas stesen sehingga ke Pelabuhan Klang lantas menjimatkan duit untuk bayar cab.

No comments: