Wednesday, July 15, 2009

tutup mulut

aku memang sedia maklum KL sekarang ni menjadi pusat penyebaran virus H1N1.

tapi malangnya, aku tak tahu kenapa hari ini aku terlupa untuk melekatkan pernyataan tu dalam otak aku.

sepetang di Timesquare berakhir dengan aku yang keliru untuk berasa salah ataupun kasihan.

plot dan konflik cerita mudah.

aku dan member-member aku tengah merayap di Timesquare sambil mencari tempat makan tengahari yang sesuai setelah puas menonton filem Public Enemy.

(filem itu, kalau ada yang bertanya, memang mantap dan impian aku menjadi doktor telah berubah kerana sekarang ini mahu jadi seperti John Dilinger, seorang mafia yang macho, hebat dan berjaya.)

sedang member aku sibuk bercerita, rongga-rongga hidung aku mula terasa miang.

mula-mula garu sedikit, tak hilang-hilang jugak.

ini sah-sah bukan kes bulu hidung panjang dah.

aku sambung garu untuk tempoh yang agak lama, tak hilang-hilang jugak.

tiba-tiba, aku terbersin.

impuls dari otak aku untuk memulakan refleks tangan menutup mulut aku seperti biasa memang sepantas kilat.

tapi kepala aku tak cukup laju untuk memalingkan kepala aku betul-betul 90 darjah ke arah kiri, konon nak bersin ke arah syaitan-syaitan jahanam, jadi dia terberhenti dalam agak-agak 45 darjah.

tengok-tengok dekat arah 45 darjah, bukan syaitan, tapi ada seorang pakcik cina ni tengah lepak-lepak di atas kerusi panjang pusat membeli-belah. berbaju bunga, berseluar kargo pendek, dan gaya teramat sempoi. kalau lihat dari jauh, muka nyaris tak tumpah macam Chin Peng.

yang aku terkejutnya, setua-tua pakcik tu, refleks badan dia lagi laju nak elak daripada terkena percikan hingus aku.

dalam sekelip mata, dia bangun secara mendadak seperti orang disergah dan berlari ke arah dinding tepi kerusi panjang itu, sambil menutup muka dengan kedua-kedua tapak tangan.

aku tercengang.

pak cik ni, kes melatah ataupun terlalu berhati-hati dengan virus H1N1?

1 comment:

HaNi! said...

lol. very funny. haha.