Saturday, June 27, 2009

untuk pihak yang berkenaan sahaja

aku ragu-ragu sedikit nak buat entri ini sebenarnya. tapi lantak-lah.

seperti semuaorang sedia maklum, aku memang benci terhadap sistem KTM di Malaysia. sebut sahaja KTM, perasaan aku terus berkobar-kobar. bukan berkobar-kobar macam lagu Vince tu. (tak berkobar-kobar pun kalau dengar)

tapi berkobar-kobar macam dalam adegan Khabi Kushi Khabi Gam, bahagian mak dia terdengar tapak kaki Shah Rukh Khan bila dia pulang ke rumah.

berbalik kepada cerita, selaku seorang warganegara Tanah Boleh yang tidak mempunyai lesen lagi walaupun sudah cukup umur, aku memang-lah selalu menggunakan pengangkutan awam untuk berfoya-foya di bandar KL. (disamping tidak menyumbang kepada global warming)

jadi setelah 8 hari aku mencium tanah Malaysia ini, agaknya adalah dalam berpuloh kali aku guna perkhidmatan KTM walaupun memang tak suka, tak nak dan tak segalanya.

iya-lah, tempat-tempat lepak member-member aku nak up jer, KLCC-lah, Pavillion-lah, The Gardens-lah.

aku cakap, lepak kedai mamak sudah-lah. tapi disebabkan oportuniti mereka untuk mengusha awek lagi tinggi di pusat-pusat membeli-belah terkemuka negara, maka aku pun terpaksa-lah menjadi lalang yang lenggoknya ditiup angin nafsu.

berbalik kepada cerita sebenar lagi sekali (kenapa-lah aku cepat terpesong sekarang ni, mesti sebab terlebih makan deghoyan), setiap kali aku sampai ke stesen KTM Subang, aku hanya perlu menunggu untuk lebih kurang, 3 minit, dan walah! tren pun sampai.

tak sempat aku nak habiskan pun lagu Sengenggam Tabah - In Team yang memang menjadi santapan telinga aku setiap kali menunggu KTM (lagu ni mengingatkan aku supaya sentiasa sabar dan tabah dalam apa jua keadaan, termasuk-lah menunggu KTM)

aku ingat, ok-lah. aku kasi can. hari ni mungkin hari aku. Alhamdulillah.

tapi untuk keesokan harinya, dan lusa kepada hari tu, dan tulat kepada hari tu, memang aku datang jer KTM, tren dah sampai.

macam minum Felix Felicis pulak dalam Harry Potter. (ish tahyul semua tu)

dengan itu, setelah berdebat dengan orang ramai selama sepanjang hidup aku tentang kelembapan KTM, aku nak menarik balik-lah apa aku cakap.

mungkin pihak KTM, akhirnya, telah memulakan gerak kerja untuk membaiki sistem KTM dari seribu satu aspek. walaupun agak lama bagi mereka untuk sedar akan cacat-celanya, aku nak bagi sokongan!

semoga kakak-kakak di kaunter tiket KTM semakin comel dan golongan gadis ayu bertudung Ekin menaiki KTM meningkat secara mendadak.

aaaamiiiiinnnn.

[...]

[.....]

sebenarnya, sebab LRT dah mula dibina di Subang Jaya-lah yang aku mula menerima KTM balik.

sebab tak lama lagi, jangan harap aku nak menguntungkan KTM dengan kembara aku merata Selangor dan KL.

bankrap-lah KTM macam ni setelah hilangnya lagi sebuah permata di lautan yang terbentang luas yakni aku selaku pengguna KTM yang aktif semenjak tingkatan 1.

3 comments:

Nur Ali said...

serius weh
las year aku tunggu KTM ada sekali tu kn tnggu 40 minit
cibai sungguh
sekarang ni takdelah sebertuah kau,tunggu 3 minit je
plg lamat aku tunggu adalah dalam 15 min.hahaha

pinkbloomer said...

haha.so true!mmg lambat lahh..time sy naik ktm tuh,da la tga rush hour.lbey dhsyat dr metro moscow kot.i mean keadaan dlm gerabak tu la.u noe wut i'm saying =P

pergi berjuang di said...

aku rasa ktm tak suka kau orang haha.